عصير ليتشى


لما بتعدى الفصول ورا بعضها بنفكر إننا بنحب فصل أكتر من التانى، تلاقى فينا اللى بيعشق فصل الشتاء، وغيرنا بيعشق فصل الصيف، حتى فى الفترة الأخيرة تلاقى فى حروب كلامية بين الأصدقاء على مواقع التواصل الاجتماعى عن تحيز كل مجموعة للفصل اللى بيحبوه، وسكرين شوت للى بيتكتب وفريق الصيف ضد فريق الشتاء، وشغلانة كبيرة وكل مجموعة عايزة تثبت إنها ليها حق تحب الفصل اللى متحيزين له.

 

بصرف النظر عن التحيز للفصول، فاحنا كده كده هنعيش الفصول دى بكل مميزاتها وعيوبها، هتعدى علينا ولازم نتعامل معاها، ساعات بقول لنفسى تعاقب الفصول ده زى تعاقب النعم فى حياتنا، نعمة ترتبط بيها جدا وتعرف فضلها فى حياتك جدا، ونعمة موجودة معاك بس مش حاسسها ولا عارف قيمتها، المهم وبعيدا عن الفلسفة، الصيف فصل مليان تحديات فى الطبيخ والحلويات والعصير وكل ما يخص المطبخ، لأن الجو بيكون صعب وشديد فى حرارته، وده بيأثر على جودة الأكل والفواكه والعصاير، كل حاجة ممكن تبوظ بسرعة، وكل حاجة بتسيح بسرعة، وكل ساقع بيسخن بسرعة.. الصيف فى المطبخ تحدى كبير وده بيميزه!

 

النهاردة لاقينا فى السوق المصرى فاكهة آسيوية متوفرة فى المحلات الكبيرة، الفاكهة دى اسمها ليتشي Lychee، قررنا نستفيد بوجودها فى السوق المصرى ونعرف أصدقاء المدونة عليها، ونستغل فصل الصيف ونعمل منها عصير طازة ولذيذ، وبالمرة نعرف فوايدها للصحة والجسم.

 

فاكهة ليتشي:

 

تعتبر فاكهة الليتشي من الفواكه المنخفضة بالسعرات الحرارية, والغنية بالألياف الغذائية. تعد من المصادر الجيدة لفيتامين ج. تحتوي على العديد من المعادن الضرورية للجسم, كالبوتاسيوم, والكالسيوم, والفسفور, وحمض الفوليك, والنحاس. تمتلك ثمرة الليتشي نسبا عالية من فيتامين ب2, الذي ينظم الخلايا الحمراء في الدم, و يحمي الجسم من الجذور الحرة الضارة. يتواجد النياسين في ثمرة الليتشي والذي يساعد على  تخفيض مستويات الدم, الناشئ من الكليسترول, والبروتين الدهني, و الذي قد يقلل من تصلب الشرايين. تعتبر من الفواكه الجيدة لعمليات الهضم, لاحتوائها على كمية كبيرة من الألياف الغذائية, ويجدر الإشارة إلى سمية بذورها, التي ينصح بعدم أكلها. يفضل أن تؤكل طازجة, كما يحبذ شربها كعصير, ممزوج مع البرتقال والخوخ, وعصير التفاح.

 

تحافظ فاكهة الليتشي على صحة العظام وتقويها وتمنع هشاشتها وذلك لاحتوائها على مصدر ثري من الفسفور, والمغنيسيوم  لدعم العظام و تقويتها, إلى جانب الزنك والنحاس, الذي يزيد من استيعاب الكالسيوم, والذي بدوره يحافظ على العظام. تعد غنية بفيتامينC، وأكدت البحوث الصينية فوائد الليتشي في تعزيز الجهاز المناعي، والوقاية من السرطان، وتحسين الهضم، وبناء عظام قوية، وانخفاض ضغط الدم، والدفاع عن الجسم ضد الفيروسات، وتحسين الدورة الدموية، وتساعد في فقدان الوزن، وحماية الجلد، وتحسين التمثيل الغذائي الأنشطة. تساعد فاكهة الليتشي في تأخير ظهور آثار الشيخوخة المبكرة والتجاعيد على الجسم والبشرة وحماية الجلد من الالتهابات. تساهم هذه الفاكهة في إنقاص الوزن الزائد وتقليل نسبة الدهون في منطقة البطن والخصر وعلاج مشكلة المتلازمة الأيضية وتحسين التمثيل الغذائي للخلايا.

 

طريقة عمل عصير الليتشي الطازج

 

المكونات:

 

350 جرام حبات فاكهة الليتشى

6 ملاعق طعام سكر أبيض

6 ورقات نعناع أخضر طازج

عصير ليمونة واحدة

2 كوب ماء

 

طريقة التحضير.

 

يتم غسل حبات الليتشي غسلا جيدا بالماء الجارى، ثم تجفف جميع الحبات بفوطة نظيفة وذلك للتأكد من عدم وجود أى شوائب أو اتساخات عالقة بالقشرة الخارجية. ثم تبدا عملية تقشير القشرة الخارجية واستخراج البذور من حبات الليتشي.

توضع حبات الليتشي بعد تقشيرها وإخلاء البذور منها، توضع فى الخلاط ويضاف لها السكر الأبيض وعصير الليمون وأوراق النعناع، وتُضرب جميع المكونات جيدا فى الخلاط حتى تصبح عصيرا متجانسا.

يتم تصفية العصير الناتج للتخلص من أى شوائب ناتجة عن عملية الخلط.

يُوضع العصير بالثلاجة (البراد) مدة ساعة على الأقل، حتى يكتسب البرودة اللازمة ، ثم يقدم مع مكعبات الثلج. ويُراعى تقليب العصير جيدا قبل التقديم حتى لا يترسب العصير فى القاع.

بعد ما عملنا لكم وصفة عصير آسيوى جميلة ومنعشة، تفتكروا إننا شجعناكم تجربوا فواكه جديدة وغريبة تماما عن طبيعة الفواكه المصرية والعربية؟ طيب تفتكروا إنكم هتجربوها؟! لو جربتوا وصفتنا قولوا لنا رأيكم فيها فى تعليق عشان نفضل على تواصل دائم معاكم.. وبالهنا.