طريقة تحضير دجاج بانيه


اتربيت فى الأكل على إيه؟! اتربيت على مكرونة وفراخ بانيه!! ومين فينا مترباش على الوجبة الجميلة السريعة الممتعة دى! أنا من الناس دى اللى وجبات الفيليه مع المكرونة كانت موجودة باستمرار على سفرة الغدا فى البيت، وكمان كانت صينية البطاطس باللحمة أو الفراخ مع حلة رز مصرى من أساسيات سفرة الغدا عندنا.. أما فى العطلة الأسبوعية فكانت صينية المكرونة بالبشاميل أو حلة المحشى لو رضينا نساعد ماما.. كنت بحب أهرب من شغل المطبخ.. دلوقتى بقيت أنا اللى بعمله كله وعن طيب خاطر كمان!

الفراخ الفيليه حل نموذجى لأى ست أو راجل عاوز ياكل ومستعجل لأنه ملحقش يحضر حاجة لنفسه من قبلها، وميزة الفراخ الفيليه إنها بتستوى بسرعة جدا وبيبقى الواحد(ة) ضامن إنها مش هتطلع نية حتى لو كانت اتبلت لمجرد نص ساعة مش أكتر.. الفراخ الفيليه مش عاوزة مهارة فى تحضيرها ولا محتاجة خبرة ولا حاجة، بس يمكن التتبيلة هى اللى عاوزة خبرة، وبمجرد ما بتتعرف تتبيلة ناجحة بتتحفظ وتتكرر وبتبقى الحكاية سهلة.. من أهم ميزات الفيليه فى نظرى إنها بتتعمل ألف صنف وصنف بألف طريقة وطريقة، ولو قعدنا نفكر نُحصر طرق تحضيرها منعرفش، بجد بتتعمل بطرق ملهاش حد ولا عدد.. هنحاول نغطى معظمها فى جوا الحلة.. بس النهاردة هنعمل معاكم الطريقة التقليدية جدا للفراخ الفيليه أو صدور الفراخ المخلية، اللى بتتعمل بالبيض والبقسماط عشان لو حد محتاج يعرفها يتعلمها من عندنا بطريقتنا البسيطة الجميلة. تعالوا نتعرف الأول على فوايد الفراخ علينا وعلى صحتنا.

 

فوائد الدجاج الأبيض:

يُفيد أكل الدجاج في محاربة نموّ وانتشار الشوارد الحرّة في خلايا الجسم، لذا فهو يحدّ من نمو الأورام السرطانيّة بمختلف أنواعها؛ لاحتوائه على مضادّات الأكسدة. يساعد في تخفيض نسبة ضغط الدم المرتفعة في الجسم، ولكن مع ضرورة نزع الجلد عنه. يقوّي أداء الجهاز المناعيّ، ويحفّز قدرة الجسم على مقاومة الأمراض المختلفة، ويحمي الأنسجة من التلف. يعمل على تحفيز نموّ العضلات وتقويتها، وتحسين أدائها لغناه بالبروتين الحيوانيّ الجيّد قليل الدهون. يمنع الإصابة بالأنيميا " فقر الدم " ويقي من الشعور بالضعف العام والإرهاق المزمن لقدرته على إنتاج كريات دم حمراء جديدة وهيموجلوبين الدم. يحفّز عمل الدماغ والخلايا العصبيّة، ويقي من الإصابة بمرض الزهايمر"النسيان" ويحسّن القدرات العقليّة كالذاكرة والاستيعاب. يساعد على توازن إفراز الهرمونات في الجسم، كما يُفيد في عمليات إنتاج الكربوهيدرات والدهون في الجسم، ويُساعد على إنتاج الطاقة وتبادل الأوكسجين في الخلايا. يلعب دوراً كبير في بناء عظام متينة ويحميها من الإصابة بالهشاشة، كما يقوّي الأسنان ويمنع تكسّرها.

 

المكونات:

1/2 كيلو صدور دجاج مخلى

بصلة صغيرة مفرومة

1/4 ملعقة شاى زنجبيل طازج ناعم

1/4 ملعقة شاى فلفل أسود مطحون

ملعقة شاى ملح

عصير ليمونة

مخفوق بيضة مع القليل من الحليب

بقسماط ناعم

ثوم بودرة

بصل بودرة

رشة ملح

رشة فلفل أسود ناعم

رشة شطة حمراء (حسب الرغبة)

زيت للقلى

 

طريقة تحضير دجاج بانيه:

نقوم بنقع صدور الدجاج جيدا فى الماء والخل والملح أو فى الملح والليمون لمدة ربع ساعة إلى نصف ساعة، ثم نشطفها بالماء الجارى جيدا.

فى طبق عميق نضع قطع صدور الدجاج لنبدأ فى تتبيلها، حيث نضع البصل المفروم والملح والفلفل الأسود والزنجبيل وعصير الليمون عليها، وبواسطة اليدين نقوم بتقليب قطع الصدور جيدا فى المكونات السابقة حتى تختلط المكونات جيدا بكل القطع، ونترك قطع الدجاج فى الثلاجة (البراد) لمدة من نصف ساعة إلى ساعتين، ويمكن تركها 12 ساعة بالكامل فى حالة عدم الاستعجال، كما يمكن تتبيلها لمدة ساعة وتخزينها فى الفريزر، وتستخرج قبل الاستخدام بساعتين على الأقل حتى تصل لدرجة حرارة الغرفة قبل إعدادها.

بعد انتهاء فترة التتبيل، نخرج صدور الدجاج من الثلاجة ونتركها قليلا لتأخذ درجة حرارة الغرفة (المطبخ)، وفى هذه الأثناء نعمل على تحضير الخلطة الخارجية، حيث نضع البيضة المخفوقة مع الحليب فى طبق عميق، ونضع البقسماط الناعم فى طبق مُسطح ونقوم بتتبيله بوضع رشة ملح ورشة فلفل أسود مطحون ورشة ثوم بودرة ورشة بصل بودرة عليه، ونقلب التوابل المضافة إلى البقسماط جيدا حتى تختلط به، ولمُحبى الطعم الحار يمكن إضافة الشطة الحمراء على خلطة البقسماط الناعم.

نأخذ قطع الدجاج الفيليه المُتبلة ونغمرها أولا فى طبق البيض حتى يتم تكسيتها من جميع الجوانب بالبيض ثم ننقلها مباشرة لطبق البقسماط ونقلبها فيه جيدا حتى يتم تغطيتها جيدا به من كافة الجوانب، ونُكرر العملية مع كافة قطع الدجاج الفيليه، ونبدأ فى قليه بالزيت.

نضع المقلاة على نار متوسطة بها زيت الذرة ونتركها قليلا حتى تسخن، ثم نضع قطع الفيليه به ونُراعى أن تكون كمية الزيت مُناسبة (ليست قليلة ولا كثيرة جدا)، ومن المهم عدم تقليب قطع الفيليه بالشوكة أو أداة التقليب كثيرا، لأن ذلك سوف يتسبب فى تفكك طبقة التغطية الخارجية من البقسماط وسقوطها فى الزيت، فيجب أن نلاحظ تغير اللون إلى اللون البنى الذهبى فى هذه الحالة نقوم بقلب قطعة الفيليه على الوجه الآخر، ونكرر العملية مع كمية صدور الدجاج كلها.

تُستخرج القطع من الزيت بعد أن تأخذ اللون الذهبى البنى وتكون قد وصلت لتمام التسوية، وتوضع على طبق عليه ورق مطبخ لامتصاص الزيت الزائد من عملية القلى.

تُقدم قطع الدجاج الفيليه مع البطاطس الشيبسى والأرز البسمتى الأبيض، أو الأرز المصرى، أو مع طبق المكرونة المُفضل سواء كان بالصوص الأحمر أو الصوص الأبيض، كما يمكن أن تقدم مع البطاطس المهروسة والخضار السوتيه، ويفضل تزيينها بشرائح البقدونس الأخضر الطازج.

أتمنى تكون وصفتنا سهلة، وعلى فكرة طريقتنا فى تتبيل الفراخ الفيليه طريقة ناجحة جدا بالمقادير بتاعتنا، وبتدى طعم جميل وفيه مزازة الليمون بتكون واضحة وطعمة جدا، جربوها هى على قد ما تبان بسيطة لكن طعمها خرافة، وبالهنا.