طريقة عمل برجر اللحم فى البيت


أشهر وجبة سريعة وصاحبة انتشار عالمى.. البرجر أو الهمبرجر الوجبة السريعة الشهية اللى ميختلفش عليها اتنين، الوجبة اللى غزت العالم كله بسرعة فائقة وبدون توقف أو قيود، برجر اللحمة أو برجر الفراخ كل واحد يختار الذوق اللى يعجبه وياكل ويستمتع.. فى اختلاف على تحديد نشأة فكرة البرجر، فى ناس بتقول ألمانيا وإن تسمية هامبورجر راجعة لنسبتها لمدينة هامبورج الألمانية، وناس تانية بتقول إنها أمريكية المنشأ والأصل.. احنا كناس أكيلة مش هيفرق معانا كتير مين اللى اخترع الساندوتش العبقرى ده، اللى يفرق معانا امتى وفين وازاى هناكله!

مطاعم كتيرة جدا اشتهرت فى العالم بصناعة وتقديم ساندوتشات البرجر، وأشهرها طبعا المطاعم الأمريكية، ومن بين أشهر المطاعم دى سلسلة ماكدونالدز، بيف برجر، برجر بار، برجر جوينت، برجر فاكتورى وغيرها كتير من مطاعم حول العالم وأغلبها فى أمريكا، كل شغلهم ومكسبهم قايم على تصنيع ساندوتش برجر مميز فى طعمه ومكوناته والإضافات اللى بتتقدم معاه!! تعالوا نتعرف على بعض مطاعم البرجر فى أمريكا ونعرف بيقدموا ايه مع البرجر.

مطعم برجر جوينت: Burger Joint  

يحظى مطعم برجر جوينت أعلى المراتب لأنه يقدم أفضل وألذ وجبات البرجر والمشهورة في أمريكا، فيقع في نيويورك، فيتميز بالطعم الأصلي للبرجر مع السلطات بصلصات خاصة جدا، وكل عشاق البرجر من كل الجنسيات يأتون لهذا المطعم للاستمتاع بأحلى برجر.

مطعم فليب برجر: Flip Burger Boutique

يقع هذا المطعم في أتلانتا ويتميز بتقديم أفضل طعم للبرجر المشوي مع سلطات جيدة الطعم ومنها سلطة الكول سلو، فهو من المطاعم المشهورة جدا في الولايات المتحدة الأمريكية خاصة وأنه يقدم أفضل سعر لوجبات البرجر بالإضافة إلى غيرها من الوجبات الأخرى.

مطعم جوردون رماسي برجر: Gordon Ramsay BurGR

 يقع مطعم جوردون رامسي في مدينة لاس فيغاس وهو من أشهر مطاعم البرجر في العالم خاصة وأنه يصنع طعم ممتاز جدا للبرجر من أجود الخامات مع تقديم الخبز المحمص مع الطماطم والبندورة، وقد حظى المطعم بإقبال كبير من كل الجنسيات ومن عشاق طعم البرجر. 

مطعم شورت أوردر:  Short Order

مطعم شورت أوردر من أكبر سلسلة مطاعم في العالم والذي يقدم مجموعة رائعة من البرجر سواء برجر اللحم أو الدجاج، حيث يصنع البرجر بدقة عالية فهو خالي من أي مواد حافظة أو مضادات حيوية كما أنه خالي تماما من أي مواد كيميائية لذلك فهو غني بالطعم الأصلي للبرجر مما يجعل المطعم من أكثر المطاعم شعبية في الولايات المتحدة الأمريكية.

تعالوا مع بعض نتعرف على طريقة عمل برجر فى البيت بسهولة كبيرة وبدون استخدام كبة أو مفرمة أو أى حاجة غير ايد ست البيت.

طريقة عمل برجر اللحم:

المكونات:
1/2 كيلو لحم مفروم ( 10% دهن +90% لحم) أو (20% دهن +80 % لحم) للحصول على برجر له عصارة طيبة
ملعقة كبيرة ويرشيستر صوص

2 ملعقة كبيرة كاتشب
كيس توابل برجر
بصلة صغيرة مفرومة

2 فص ثوم مفروم (حسب الرغبة)
ملعقة شاى ملح

ملعقة شاى فلفل أسود مطحون

1/2 ملعقة شاى بودرة بصل

1/2 ملعقة شاى بودرة ثوم

طريقة التحضير:

فى طبق عميق نقوم بخلط البصل المفروم والثوم المفروم وجميع التوابل مع بعضها البعض، مع مُراعاة أى يتم تصفية البصل المفروم من أى ماء زائد به قبل إضافته مع باقى المكونات.

نُضيف خليط البصل والثوم والتوابل السابق إلى اللحم المفروم وبواسطة قبضة اليدين ونقوم بدعك اللحم المفروم جيدا مع الخليط السابق حتى يصبح عجينا متماسكا.

ثم يتم تشكيل العجينة على هيئة كور متساوية وتوضع مدة نصف ساعة فى الثلاجة..

يتم استخراج اللحم من الثلاجة وتشكيله بواسطة اليدين على هيئة دائرية، ويراعى ألا يزيد سُمك القطعة الواحدة عن نصف سم.

نقوم بعمل دائرة باستخدام إبهام اليد، حيث تُساعد هذه الدائرة على منع إنكماش قطعة البرجر أثناء التحمير.

نضع نقطة من الزيت على أكياس بلاستيك ونلف بها قطعة البرجر، ونُكرر العملية مع باقى القطع، ثم نضعها فى الفريزر فى حالة عدم الاستخدام الفورى.

نضع كمية قليلة من الزيت فى المقلاة( وتكون مقلاة غير قابلة للالتصاق) وتُترك كل قطعة مُدة 5 دقائق، على نار هادئة، ثم تُقلب على الوجه الآخر لمدة 5 دقائق أخرى.

ملحوظة مُهمة:

لا يتم الضغط بأى أداة على أى جانب من جوانب قطعة البرجر أثناء التحمير، لأن هذا يتسبب فى فقد العُصارة من اللحم وجعل قطعة البرجر جافة.

يتم تقديم البرجر مع البطاطس المُحمرة، والكاتشب وشرائح الطماطم والخس، ومشروبكم المُفضل.. وبالهنا.

 

شاهد أيضا: 

طريقة عمل الكبيبة 

طريقة عمل شيش طاووك مشوى 

طريقة عمل كبيبة قواقع