طريقة تحضير اوريو تشيز كيك


كل فصل من فصول السنة وله عوايده فى الأكل والشرب، فى الشتاء بنبقى عايزين نحس بالدفا فى كل حاجة بناكلها أو نشربها، تلاقينا نفسنا رايحة دايما على الشوربة بمختلف أنواعها، وتلاقى المشروبات الدافية والسخنة متألقة فى الشتاء، ييجى علينا الصيف نهرب على العكس بالظبط، يبقى الواحد(ة) فينا كل همه يشرب حاجة ساقعة، ياكل حاجة حلوة خفيفة وسريعة، يضرب وجبة خفيفة أو ساندوتش على السريع... وبما إننا فى موسم الصيف فكان واجب علينا فى المدونة نقدم على قد ما نقدر أكبر قدر من الأفكار اللى تناسب فصل الصيف، وعشان كده اختارنا لكم النهاردة أوريو تشيز كيك، تتعمل وتتاكل ويتاكل وراها صوابعنا.. صحية لأنها مش مخبوزة، بتتعمل بسرعة ومش مكلفة خالص، وطبعا هيعشقها محبى الشوكلاتة وبالأخص الأوريو.

 

التشيز كيك أول مكان اتعرفت فيه هو اليونان، وليها وصفتها اليونانية الخاصة، لكن شهرتها العالمية أخدتها من الوصفة الأمريكية، اللى هى طبقة بسكويت وطبقة جبنة وطبقة صوص. النهاردة قصتنا كلها على الأوريو تشيز كيك، دخلت أوريو إلى الأسواق الأمريكية والبريطانية من قبل مجموعة نابيسكو في فبراير 1912، وكان ينظر لهذا البسكويت في بريطانيا على أنه عادي كباقي المنتجات الأخرى، لكن بعد سنوات من التطور بدأ يلقى إعجاب عشاق البسكويت. في الأصل كان أوريو أعلى شكلا مما هو عليه الآن وكانت له نكهتان: «ميرنغ الليمون» و«الكريمة». ظهر تصميم جديد في عام 1916، كانت نكهة الكريمة الأكثر شعبية من بين النكهتين الإثنين، فتوقفت نابيسكو عن إنتاج النكهة الأخرى (ميرنغ الليمون) لأنها لم تكن تباع بشكل أكبر، فتطورت أوريو بشكل ممتاز سنة 1952 من طرف وليام تيرنير. أما التسمية ففي اللغة العامية الأمريكية، كلمة أوريو كانت تعني شوكولاتة بونتي «Bounty chocolate»  في فرنسا، يعني أن هذا الشخص أسود لكن داخله أبيض. نتعلم مع بعض ازاى نعمل فى البيت برطمان أوريو تشيز كيك مش مخبوز.

 

المكونات (تكفى لفردين):

 

12 حبة من بسكويت أوريو

250 جرام جبنة كريمى

1/4 علبة لبن مُكثَف مُحلى  Condensed Milk (أو 3 ملعقة طعام سكر أبيض)

 

طريقة التحضير

 

نقوم بتجهيز برطمان زجاجى مناسب الحجم، ويراعى أن يتم تنظيفه جيدا وتجفيفه جيدا.

 

فى كيس بلاستيك، نضع كمية بسكويت أوريو، ثم نغلق الكيس بإحكام، ونبدأ فى طحن البسكويت داخل الكيس باستخدام يد الهون، أو أى أداة تُساعد على طحن البسكويت.

 

نراعى أى يطحن البسكويت بحيث يصير مفتتا، ثم نقوم بوضع البسكويت كطبقة أولى فى أرضية البرطمان.

 

فى طبق عميق، نضع الجبن الكريمى ونضيف إليه اللبن المكثف المُحلى (أو السكر)، ونخلطهم جيدا بالمضرب اليدوى حتى نحصل على قوام لبانى متماسك، ثم نقوم بوضع طبقة الجبن الكريمى كطبقة ثانية فى البرطمان.

 

نقوم بتكرار الطبقتين (طبقة الأوريو المفتت وطبقة الكريمة) مرة أخرى، بحيث يصبح لدينا 4 طبقات 2 بسكويت أوريو و2 جبنة كريمى.

 

لتزيين االبرطمان، نضع كمية من بسكويت أوريو المفتت على قمة الطبقات.

 

نُدخل البرطمان فى الثلاجة (البراد) لمدة ساعتين على الأقل، أو طوال الليل، ثم يتم تناوله.

 

 

نحب نعرف من متابعى الصفحة إيه أكلتكم الحلوة المفضلة وخصوصا فى فصل الصيف؟ شاركونا بآرائكم فى التعليقات