طريقة تحضير دجاج فى الكيس الحراري


كلنا بندور على التغيير فى حياتنا، التغيير بينعش الحياة وبيجددها، وخصوصا بقى لما يبقى فى الأكل! الفراخ من الحاجات اللى بتتعمل فى بيوتنا بشكل تقليدى، بس لو ركزنا معاها شوية، نلاقى إننا نقدر نحضرها بمليون طريقة وطريقة، زى طريقة تحضير الدجاج فى الكيس الحراري اللى هنتكلم عنها فى وصفة النهاردة! هى الحقيقة طريقة سهلة ومش محتاجة مجهود، الاختلاف اللى فيها سببه حاجتين، أولها استخدام الكيس الحرارى، وتانيها استخدام خلطة الدجاج بالكزبرة والثون اللى بتقدمها شركة ماجى، الخلطة هايلة وبتدى طعم مختلف للفراخ وأهم من كل ده إنك بتحطيها على الفرخة وتستمتعى بالتغيير الحقيقى فى الطعم، تعالوا نعملها سوا!

 

طريقة تحضير دجاج فى الكيس الحراري:

المكونات:

دجاجة وزنها لا يزيد عن كيلو و200 جرام

خلطة دجاج ماجى بالكزبرة والثوم

ملعقة صغيرة ملح

ملعقة صغيرة فلفل أسود مطحون

بصلة متوسطة مفرومة

 

طريقة التحضير.

في إناء عميق مُناسب، نغسل الدجاجة جيدا بالماء الجارى، ثم نتركها في إناء به ماء وخل والقليل من الملح لمدة نصف ساعة حتى نتأكد من التخلص تماما من جميع الشوائب ورائحة الظفارة.

في طبق عميق، نخلط البصلة المفرومة والملح والفلفل جيدا، ثم نضع الدجاجة المغسولة به ونتأكد من تغطيتها بالتتبيلة من جميع الجهات، ونتركها بها مدة نصف ساعة تقريبا.

نضع كيس خلطة ماجى بالكزبرة والثوم على الدجاجة، ونعمل على توزيع الخلطة على كل أجزاء الدجاجة جيدا.

نضع الدجاجة في الكيس الحرارى، ثم نضع الكيس الحرارى في صينية مناسبة، وندخلها الفرن على درجة 180 مئوية لمدة ساعة أو أكثر حسب قوة وتوزيع الحرارة بفرنك.

تُستخرج الدجاجة من الفرن وتستخرج من الكيس الحرارى وتُقدم مع الأرز الأبيض أو الأرز البسمتى والخضار السوتيه.

لو حبيتوا وصفتنا، ادخلوا اكتبوا لنا تعليق عليها على الويب سايت بتاعنا، أو على صفحتنا الرسمية على الفيسبوك، ممكن كمان لو عندكم أسئلة تخص الوصفة تفتحوا الرابط ده وتسألوا صاحبة الوصفة وهى هتجاوب علي أسئلتكم.. وبالهنا.