طريقة تحضير اللحمة الباردة


اللحمة الباردة من الوصفات الجميلة اللى بتكون أساسية فى أغلب العزومات، وخصوصا بقى لو العزومة لعيلة العريس اللى اتقدم للعروسة قريب.. طريقة تحضير اللحمة الباردة بتختلف من بلد لبلد، ومن شيف لشيف، فى شيفات بيهتموا جدا بتشويح عرق اللحمة قبل وضعه فى الفرن، لأن عملية التشويح على نار عالية، او زى ما بيقولوا عليها، الصدمة، لأن عملية تشويح اللحمة الباردة قبل التسوية، بيساعد على سد مسام اللحمة، وده بيكون سبب أساسى فى احتفاظ اللحمة بعضارتها، وده اللى بيخليها تبقى طرية بعد التسوية.. فى اكتر من طريقة لتحضير اللحمة الباردة، زى ما قلنا، ومن بين الطرق دى تسويتها فى حلة على نار البوتاجاز عادى زى ما بنسوى أى نوع لحوم تانية!

اللحمة الباردة بتعتمد على استخدام عرق من لحمة البقر فى التسوية، ممكن يكون عرف الفلتو، أو التبريانكو، لو عاوزين تعرفوا معلومات أكتر عن قطعيات اللحمة اضغطوا على الرابط ده.

 

طريقة تحضير اللحمة الباردة:

 

المكونات:

عرق تبريانكو بقرى (العرق المستخدم وزنه ثلاثة كيلو إلا ربع)

2 ملعقة طعام ملح

ملعقة شاى فلفل أسود مطحون

1/2 ملعقة شاى زنجبيل بودرة

ملعقة طعام توابل السبع بهارات

عود روزمارى أخضر أو مجفف

4 ورقات لورا مجفف

بصلة متوسطة

ربع لتر ماء صنبور للتبخير

خضراوات مشكلة مقطعة مكعبات (جزر، بطاطس)

5 فصوص ثوم

دُبارة (خيط) لشد العرق

 

طريقة التحضير:

يتم غسل عرق اللحم جيدا، ويتم عمل ثقوب به بواسطة سكين مناسب.

نبدأ في تجهيز العرق، بوضع فصوص الثوم في أماكن الثقوب التى قمنا بعملها، وغرس الثوم بواسطة أصابع اليد، داخل الثقوب، حتى يتغلغل في جسم العرق.

نُضيف باقى المكونات من التوابل، إلى العرق، حيث نرش جميع التوابل على جسم العرق الخارجى، وبواسطة راحة اليدين نبدأ في توزيع التوابل بحيث تغطى العرق من جميع جوانبه.

نرش القليل من الملح والفلفل على الخضار.

نبدأ في ربط أو شد العرق بواسطة خيط أبيض مناسب، حيث نقوم بعمل ربطات مختلفة على مسافات متباعدة متقاربة (كل سم تقريبا) من أول العرق إلى آخره.

نضع العرق في صينية بايركس مناسبة (أو أى صينية متوفرة لديكم) ثم نضع حوله الخضراوات، ثم نضع في قاع الإناء ورق اللورا، والبصلة وكذلك عود الروزمارى، ونبدأ في سكب الماء في قاع الوعاء.

نقوم بتغطية الصينية بورق القصدير (الفويل) بإحكام وبواسطة شوطة، نقوم بثقب ورق الفويل في عدة مواضع، حتى يسهل عملية تبخير الماء الموجود بالصينية، مما يساعد على عملية تسوية ناجحة.

في فرن سبق تسخينى على درجة 180 مئوية، نُدخل الصينية، ونتركها لمدة تتراوح ما بين ساعتين إلى ثلاث ساعات حتى يصل عرق التبريانكو للتسوية الكاملة. (تختلف فترة التسوية، حسب وزن العرق، فكلما زاد الوزن، زادت مدة التسوية بالفرن)

يستخرج العرق من الفرن، ويترك جانبا حتى يبرد قليلا، وهذه الخطوة أساسية جدا ومهمة جدا، فمحاولة تقطيع اللحم فور خروجه من الفرن، ستكون صعبة، لأن اللحم يكون متصلبا نوعا ما، أما بعد أن يبرد قليلا، تصبح عملية التقطيع سهلة وناجحة.

يتم فك الخيوط من على عرق اللحم، ونبدأ في التقطيع اللحم على أشكال دائرية رفيعة.

يوضع اللحم مع الخضار في طبق تقديم مناسب، ويمكننا إضافة الصوص البنى لقطع اللحم والتى تعطيه مذاقا رائعا. لمعرفة طريقة تحضير الصوص البنى اضغط على الرابط

يُقدم اللحم البارد مع الملوخية الخضراء، أو الخضار السوتيه، ويفضل وضع سلطة الزبادى معه، كذلك يكون مناسبا جدا وجود طبق من محشى ورق العنب إلى جواره على سفرة الغداء.

أتمنى تكون الوصفة اللى قلتها سهلة، وإن شاء الله تعجبكم، لو تحبوا تشوفوا خطوات التحضير بالتفصيل مع الصور التوضيحية اضغطوا على الرابط ده

 وبألف هنا.

 

ملحوظة مهمة:

يُمكن عمل تشويح للعرق (صدمة بحرارة عالية) قبل إدخاله الفرن، هذه الخطوة تساعد على غلق مسام اللحم والاحتفاظ بسوائله مما يجعله طريا بعد التسوية، كما يمكن تشويحه فى النهاية بعد تمام التسوية.