طريقة تحضير مخ بانيه


العيد فرحة.. ومن الحاجات اللى بتخلى الفرحة دى تكبر وتزيد، الأكلة الحلوة.. العيد الكبير زى ما بنقول عليه، أو عيد الأضحى المبارك، له هيبة كده، شموخ يمكن ناتج عن معنى الأضحية نفسها، وقصة الدبح وتوزيع اللحمة، ويمكن كمان، لأننا فى مصر، بنقدر اللحمة جدا، وبنحترمها، وبنهتم باستخدام كل أجزاء الدبيحة وتحضير وصفات متنوعة منها، أعتقد إننا مش بنسيب جزء فى الدبيحة، سواء كانت عجل، أو خروف، إلا لما نستخدمها فى مطبخنا، ونطلع منها أكلات طعمها لذيذ ومغذية.

مش الوطن العربى بس اللى بياكل مخ الأبقار أو الخرفان، لكن العالم الغربى كمان يعرف طريقة تحضير مخ بانيه، بس بتبقى مختلفة شوية عن طريقتنا فى الشرق الأوسط، فهنلاقى إن طول زى المكسيك وإيطاليا والسلفادور، وفرنسا، بيستخدموا المخ ويخلطوه مع أجزاء من لسان الدبيحة، وبعد كده يعملوه بانيه ويتقدم على سفرة الغدا، وأحيانا الفطار، زى ما بيحصل فى ولايات سانت لويس وميزورى فى أمريكا.

المخ، من ألذ أجزاء الدبيحة، وطريقة تحضير مخ بانيه، سهلة جدا مش صعبة، هى بس عاوزة مننا شوية إتقان ونتعامل مع المخ بهدوء لأنه جزء طرى، والوصفة تمشى معانا بنجاح، والأكلة تبقى ميت فل وعشرة. احنا بردو يهمنا واحنا بنشرح طريقة تحضير مخ بانيه، إننا نتعرف معاكم على فوايد أكل المخ، والأضرار بتاعته، عشان يبقى الموضوع مكتمل قدامنا، فنقدر نستفيد أكتر، ونحدد كميات الغذاء اللى بتدخل أجسامنا وأنواعها، تعالوا نتعرف سوا على فوايد وأضرار أكل المخ، قبل ما ندخل فى تفاصيل ومقادير طريقة تحضير مخ بانيه.

يحتوي المخ على العديد من القيم الغذائيّة وهي، البروتينات، والدهون، والكولسترول، والفسفور، لكن بالرغم من ذلك فهو ليس غنيّاً بالفيتامينات كاللّحوم، لذا يجب الاعتدال في تناوله، أمّا بالنسبة لفوائد المخّ لجسم الإنسان فهي:

فوائد المخ:

تنظيم الخلايا العصبيّة. يعتبر المسؤول عن العمل الغذائيّ لصحّة الدماغ . له تأثير كبير على العمليّات والوظائف المعرفيّة. يمدّ الجسم بالطاقة الضروريّة التي لبنائه ووقايته من العديد من الأمراض.  يعمل على تحسين الأداء الإدراكيّ المتعلّق بالذاكرة والتعلّم والأداء المعرفيّ. مفيد جدّاً للعظام لغناه بالفسفور، وفيتامين "د" الضروريّ لترسيب الكالسيوم على العظام. يزيد من الكفاءة الجنسيّة للرجال. وأضرار تناول وجبات المخ للأبقار والأغنام ناتج عن احتوائها على نسبة عالية من الكولسترول بحيث يحتوى كل 100 جرام كمن مخ الأغنام على نسبة 3000 مللى جرام من الكولسترول والذى يعادل الحد الأقصى فى دخول كل تلك النسبة بحيث يسمح بتناول ما لا يقل عن 300 مللى جرام من المواد الغنية بالكولسترول يومياً فقط لذا فهى وجبة تعادل 10 أيام من تناول المواد الغنية بالكولسترول. بعد ما عرفنا الفوايد والأضرار، جه وقت الاختيار، ولازم نختار طريقة حلوة وسهلة وطعمها لذيذ عشان تعملوها فى البيت لما تحبوا تاكوا مخ الدبيحة.. تعالوا بينا نتعرف على طريقة تحضير مخ بانيه ومكوناتها والمقادير.

 

طريقة تحضير مخ بانيه:

المكـونـات:

قطعة مخ بقرة أو خروف

حبة بصل أبيض متوسطة مُقطعة شرائح

ملح، فلفل أسود، كمون

 شطة حمراء (حسب الرغبة)

ورق لورا

عصير ليمونة

لتكسية المخ:

بيضة محفوقة مع ربع كوب حليب

بقسماط ناعم

رشة ملح وفلفل وثوم بودرة

طريقة التحضير:

يتم غسل المخ جيدا، والتحضير لتسويته عن طريق سلقه، حيث نحضر وعاء مناسبا، ونضع به كمية مناسبة من الماء، ثم نضيف له البصلة، بعد تقطيعها إلى أربعة أجزاء، كذلك نضيف ورق اللورا، والقليل من الملح.

نضع المخ، فى الوعاء على نار متوسطة، ونقوم بغلق الغطاء الخاص بالوعاء، ونترك المخ لمدة تترواح بين 10 إلى 12 دقيقة حتى يتم سلقه.

نستخرج المخ من الوعاء، ونقوم بتصفية ماء السلق، ثم فى إناء عميق به ماء بارد وثلج، نقوم بوضع المخ، وهذه الخطوة مهمة جدا، لأنها تساعد على إيقاف عملية الطهى التى تستمر ببقاء المخ فى الماء الساخن، وكذلك تساعد على تماسك المخ، فلا يتفتت من كثرة التعرض للماس الساخن.

نستخرج المخ من الماء والثلح بعد أن يبرد تماما، ثم نقوم بتصفيته جيدا من الماء، ونبدأ فى تتبيله، بالملح والفلفل الأسود والكمون، وعصير الليمون، ولمحبى الطعم الحار، يتم وضع الشطة الحمراء فى التتبيل.

نقوم بعد ذلك، بتقطيع المخ لقطع صغير متساوية فى الحجم، ويجب أن يراعى التعامل برقة وهدوء مع المخ أثناء التقطيع، حتى لا يتفتت.

فى طبق مناسب، يتم خفق بيضة وخلطها بالحليب، ثم يرش على الخليط، القليل من الملح والفلفل.

شوفوا طريقة تحضير القلب من هنـــــــــــا

فى طبق آخر، يوضع البقسماط، ويتم تتبيله بالقليل من الملح والفلفل الأسود، وبودرة الثوم، وتخلط التوابل جيدا مع البقسماط.

نأخذ قطع المخ، ونضعها فى مخفوق البيض والحليب، ونقلبها به برفق، حتى نتأكد من تكسية قطعة المخ تماما بالخليط، ثم نستخرجها ونضعها فى طبق البقسماط، ونقلبها به بهدوء، حتى نتأكد من تغطيتها بالكامل من جميع الجوانب بالبقسماط.

فى مقلاة مناسبة، نضع كمية من زيت القلى، ونتركها حتى تسخن، ثم نبدأ فى إنزال قطع المخ بالزيت، ليتم قليها.

يراعى تقليب قطع المخ على الجانبين أثناء القلى، ثم بعد الانتهاء من قلى جميع قطع المخ، تستخرج من الزيت، وتوضع على ورق المطبخ لامتصاص الزيت الزائد.

نضع قطع المخ البانيه فى طبق تقديم مناسب، ونقوم بتزيينها بورق البقدونس والشبت.

هاه.. عجبتكوا الوصفة؟! لو أيوه سيبوا لنا رأيكم فى تعليق على المدونة بتاعتنا أو صفحتنا الرسمية على الفيسبوك، وبالهنا.